درباره کولر گازی

تفاوت کمپرسورهای اسکرول، روتاری و پیستونی کولر گازی

کمپرسور پیستونی:

عملکردی مشابه سیلندر و پیستون خودرو داشته که با هر بار رفت و برگشت پیستون مقداری از گاز مبرد موجود در محفظه کمپرسور به داخل سیلندر مکیده شده و تحت تراکم قرار گرفته و با فشار به داخل سیستم هدایت میشود.

کمپرسور پیستونی کولر گازی

کمپرسور های روتاری (دوار):

در این نوع کمپرسور ها با گردش ۳۶۰ درجه ای تیغه ها عمل مکش و کمپرس مبرد انجام می گیرد، بدین ترتیب که وقتی گاز از دریچه ورودی وارد کمپرسور می شود، در اثر چرخش تیغه ها و برخورد پره ها با گاز آن را با فشار به سوی لوله های خروجی هدایت می کند. کمپرسورهای روتاری نسبت به کمپرسورهای پیستونی مصرف برق کمتری داشته و صدای حاصل از کارکرد آنها نیز کمتر است و در مجموع راندمان بالاتری نسبت به کمپرسورهای پیستونی دارند.

کمپرسور روتاری کولر گازی rotary compressors

کمپرسور اسکرول:

نوع دیگری از کمپرسورهای مورد مصرف در کولر های گازی می باشند که معمولاً در ظرفیت های بالا مورد استفاده قرار می گیرند . مکانیزم داخلی این کمپرسور ها از دو قطعه حلزونی شکل تشکیل شده که یکی ثابت و دیگری متحرک می باشد که حرکت حلزون متحرک باعث فشرده شدن گاز بین این دو شده و فشار لازم را در خروجی ایجاد مینماید. از مهمترین مزایای این کمپرسورها راندمان بالا، صدای کم و طول عمر زیاد آن است.
آموزش تعمیر کندانسور (تقطیر کننده): مجموعه ای از لوله های مسی و صفحات آلومینیومی مشبک با طراحی خاص می باشد که در بخش خارجی دستگاه آت دور (outdoor) قرار گرفته و وظیفه آن جذب گرمای گاز مبرد (در حالت سرمایش)، یا دفع سرمای آن (در حالت گرمایش) و انتقال به محیط بیرون می باشد.

 

کمپرسور اسکرول کولر گازی scroll compressors

معرفی دیگر قطعات کولر گازی

اواپراتور (تبخیر کننده):

اواپراتور مجموعه ای از لوله های مسی و صفحات آلومینیومی مشبک با طراحی خاص می باشد که در بخش داخلی دستگاه (Indoor) قرار گرفته و محل خنک سازی هوا (در حالت سرمایش) و یا دفع گرما (در حالت گرمایش) میباشد. به عبارتی هوای درون اتاق با مکیده شدن از قسمت بالای یونیت داخلی وارد محفظه اواپراتور شده و پس از خنک شدن (در حالت سرمایش) و یا گرم شدن (در حالت گرمایش) از قسمت پایینی آن به سمت اتاق دمیده میشود.

اواپراتور کولر گازی

کندانسور:

کندانسور مجموعه ای از لوله های مسی و صفحات آلومینیومی مشبک با طراحی خاص می باشد که در بخش خارجی دستگاه (outdoor) قرارگرفته و وظیفه آن جذب گرمای گاز مبرد (در حالت سرمایش)، یا دفع سرمای آن (در حالت گرمایش) و انتقال به محیط بیرون می باشد.

البته برخی تولید کنندگان در تولید لوله های اواپراتور و کندانسور از فلزات دیگری به غیر از مس نیز استفاده می نمایند، ولیکن در حال حاضر استفاده از لوله های مسی مناسب ترین گزینه می باشد.

 

کندانسور کولر گازی

گاز خنک کننده ( مبرد ) :

گاز خنک کننده مورد استفاده در کولرهای گازی معمولاً R22 بوده که در سالهای اخیر به دلیل حفاظت از لایه ازن، با سایر گازهای سازگار با محیط زیست مانند R410A در حال جایگزین شدن می باشد.

 

لوله مویی:

وظیفه لوله مویی در کولرهای گازی افت فشار مبرد و ایجاد فرصت لازم جهت تبخیر آن در اواپراتور می باشد.

 

لوله مسی:

لوله های مسی از یک لوله رفت و برگشت تشکیل شده برای اتصال مسافت کولرگازی از قسمت کندانسور تا پنل داخلی

لوله های مسی کولر گازی

 

الکترو موتور فن:

وظیفه الکتروموتور چرخش و کنترل سرعت پروانه فن می باشد که با حرکت دورانی پروانه (بلوور) دریونیت داخلی (indoor) هوای سرد شده در محفظه اواپراتور به درون اتاق هدایت می شود و در یونیت خارجی (outdoor) گرمای گرفته شده از گاز مبرد توسط لوله های کندانسور، به فضای بیرون پرتاب می گردد. (فن ایندور را فن اواپراتور و فن آوتدور را فن کندانسور نیز می نامند.ضمناً در اکثر کولرهای پنجره ای پروانه فن اواپراتور و کندانسور بر روی یک محور قرار داشته و توسط یک الکتروموتور نیروی چرخش هر دو پروانه تأمین می گردد).

 

 

بلوور :

بلوور پروانه فن پنل داخلی است که به صورت استوانه کشیده ساخته شده و وظیفه تولید و پرتاب هوای خنک در حالت سرما سازی و پرتاب گرم در حالت گرما کولر گازی به داخل محیط خانه یا محل کار می باشد.

 

بلور کولر گازی

دمپر و استپ موتور:

دمپر تیغه ای پلاستیکی است که با قرار گرفتن در دهانه خروجی هوا در یونیت داخلی، جهت حرکت باد را از بالا به پایین تغییر میدهد.

استپ موتور (موتور سویینگ) موتور الکتریکی کوچکی است که دَوَران کامل ندارد و حرکت آن به صورت رفت و برگشتی و پلکانی است که تیغه آن متصل به دمپر است و موجب تغییر حالت دمپر می گردد؛ استپ موتورها با جریان برق مستقیم کار می کنند.

فیوز حرارتی اتوماتیک (Overload):

وسیله حفاظتی است که کمپرسور را در مقابل نوسانات برق، درجه حرارت بیش از حد و سایر موارد الکتریکی محافظت میکند.

سنسور دما:

برای کنترل برودت و تنظیم میزان سرمای مورد نیاز محیط مورد استفاده قرار میگیرد که معمولاً در روی اواپراتور نصب میگردد و فرمان قطع و وصل کمپرسور از این طریق صادر میشود.

خازن:

هدف از بکار گیری خازن عمدتاً افزایش گشتاور در زمان راه اندازی کمپرسور است و معمولاً یک خازن نیز برای راه اندازی موتور فن مورد استفاده قرار میگیرد.

برد الکترونیکی:

وظیفه صدور فرمان و کنترل عملکرد بخشهای مختلف دستگاه را به عهده دارد.

اجزای پنل داخلی کولر گازی

 

تفاوت کمپرسور روتاری با پیستونی، تعویض کمپرسور روتاری با پیستونی، عکس کمپرسور پیستونی، طرز کار کمپرسور روتاری، عملکرد کمپرسور روتاری، عکس کمپرسور اسکرول، تفاوت کمپرسور اکرول و پیستونی، طرز کار کمپرسور پیستونی، معرفی قطعات کولر گازی، کار کندانسور کولر گازی، کار اواپراتور کولر گازی، بلوور کولر گازی چیست

 

مطالب مرتبط:

آموزش شارژ گاز کولر گازی

تفاوت کمپرسور موتور سنگین و معمولی

چگونه صدای پنل داخلی کولر گازی رفع کنیم ؟

 

خدمات ما

تعمیرات فوری کولر گازی در محل

اگر به هر دلیلی نیاز به تعمیرات یا سرویس کولر گازی در کرج،مهرشهر، فردیس، ملارد، شهریار یا اسلامشهر دارید میتوانید با ما تماس بگیرید تا در اسرع وقت همکاران ما برای تعمیر کولر گازی در کرج و حومه مراجعه کنند و مشکل را بر طرف کنند.

 

تعمیر کولر گازی در کرج فردیس ملارد شهریار اسلامشهر

 

آخرین بروزرسانی: ۱ بهمن ۱۳۹۸

خیلی بدبدمتوسطخوبخیلی خوب (6 امتیاز, average: 5,00 از 5)
Loading...

1 دیدگاه

  • علی اکبر پورقاسم

    ممنون از مطالب جالب و آمدزندتون

  • دیدگاه خود را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *