چرا رادیتور گرم نمیشود

چرا رادیاتورها کار نمی‌کنند؟ ۸ دلیل گرم نشدن رادیاتور

با تاریک‌تر و سردتر شدن هوا در شب، امید همه‌ی ما به یک چیز، و آن‌هم سیستم گرمایش مرکزی است! اگر به‌محض اینکه رادیاتور را روشن می‌کنید، یا حتی بعد از حدود ۲۰ دقیقه، ببینید که سردِ سرد است، این حالت مخصوصاً زمانی که فکر صورت‌حساب سنگین تعمیرات به ذهن خطور می‌کند بسیار ناراحت‌کننده و نگران‌کننده هست.

احتمال کارنکردن رادیاتور ناشی از دلایل بسیار متفاوتی می‌تواند باشد. قصد داریم همه‌ی دلایل را با شما در میان بگذاریم تا کمک کنیم که علت مشکل را بیابید.

با تقسیم این دلایل به دو بخش، کمک می‌کنیم تا متوجه شوید کدام مورد به شما مربوط می‌ شود:

  • یک رادیاتور کار نمی‌کند
  • چند رادیاتور کار نمی‌کند

یک رادیاتور کار نمی‌کند

اولین کارِ لازم این است که مشخص کنید آیا یک رادیاتور مشکل دارد یا چند تا. با این کار می‌توانید علت مشکل را بیابید.

وقتی مطمئن شدید که یک رادیاتور با آب سرد کار نمی‌کند، متقاعد می‌شوید که چند بررسی سریع را انجام دهید. شاید برای بعضی از مشکلات راه‌حل حرفه‌ای لازم باشد، شاید هم مشکلی ساده باشد به این معنی که خودتان می‌توانید آن را برطرف کنید.

بنابراین، بگذارید چند مشکل احتمالی را بررسی کنیم:

۱. وجود هوا در رادیاتور

آیا تابه‌حال مواجه شده‌اید با اینکه بالای رادیاتور سرد و پایین آن گرم باشد؟ در این صورت، صرفاً دلیل کافی برای وجود هوا در سیستم هست. در این حالت، هوا فضای موردنظر برای آب گرم را می‌گیرد و مانع از گردش مناسب آن در رادیاتور می‌شود.

با هواگیری این مشکل برطرف می‌شود. با استفاده از آچارِ رادیاتور پیچ هواگیری را باز کنید تا زمانی که صدای فس‌فس خروج هوا را بشنوید. تا زمان خروج آب به این کار ادامه دهید. با مشاهده‌ی آب، پیچ هواگیری را ببندید.

بعد از تخلیه‌ی هوا و جهت حصول اطمینان، فشار دیگ آب‌جوش را از نظر حد مناسب آن بررسی نمایید.

هواگیری رادیاتور

۲. ترموستات رادیاتور درست کار نمی‌کند

شاید مشکل صرفاً به‌خاطر این باشد که شیر ترموستاتیکِ رادیاتور به‌جای حالت تنظیم دما در وضعیت خاموش باشد.

اگر دمای بالاتر انتخاب شده، بعید نیست که شیر در حالت بسته گیر کرده باشد.

با برداشتن روکش بالای شیر می‌توانید این وضعیت را سریعاً بررسی نمایید. معمولاً برای محکم کردن شیر از مهره ماسوره استفاده می‌شود که می‌توانید با دست آن را باز کنید.

مراقب باشید که مهره‌های دیگر روی شیر را باز نکنید، وگرنه، می‌بینید که دسته‌گل به آب داده‌اید و همه‌جا را آب فراگرفته است!

بعد از برداشتن درپوش شیر، امتحان کنید ببینید که آیا میله‌ی مرکزی در حد چند میلی‌متر به‌راحتی بالا و پایین می‌رود.

اگر نمی‌توانید میله را حرکت دهید یعنی گیر کرده است، سعی کنید با ضربه‌ای ملایم آن را آزاد نمایید. اگر آزاد نمی‌شود، احتمالاً لازم است که کل شیر را تعویض کنید. همواره توصیه می‌کنیم این کار را به فردی متخصص بسپرید.

۳. جرم، رسوب، یا گرفتگی

گرم نشدن رادیاتور : در موارد نادری، ممکن است ببینید که پایین رادیاتور سرد ولی بالای آن داغ است. این وضعیت حاکی از رسوب، انسداد، یا به احتمال زیاد، جرم‌گرفتگی در رادیاتور است.

رسوبات پایین رادیاتور مانع از گردش آب داغ می‌شود.

مناسب‌ترین و مطمئن‌ترین راه برطرف کردن این مشکل کمک خواستن از متخصصین است. دراین صورت، آنان خدماتی معروف به پاور فلاشینگ (Power flushing) را ارائه می‌دهند.

پاور فلاشینگ فرایند پاک‌سازی جرم و رسوباتی است که طی زمان در سیستم حرارت مرکزی انباشته شده است و مانع عملکرد صحیح آن می‌شود.

دلایل دیگری که می‌تواند نشانه‌ی نیاز به خدمات پاور فلاشینگ باشد این هست که بعضی از اتاق‌ها سردتر از بقیه است، طول می‌کشد تا سیستم حرارت مرکزی گرم کند، و غالباً مجبور به هواگیری هستید. نبودن یا کم‌بودن آب داغ نیز ممکن است نشانه‌ی جرم‌گرفتگی باشد، هرچند که احتمال دلایل دیگری نیز برای این مشکل وجود دارد.

۴. نشتی رادیاتور

وجود نشتی ناراحت‌کننده است زیرا ممکن است نشانه‌ی ضرورت تعویض رادیاتور باشد، هرچند، بسته به اندازه‌ی سوراخ، درزگیرها و نشت‌گیرهای خارجی چاره‌سازند.

متاسفانه، علت نشتی معمولاً خوردگی و احتمالاً نشانه‌ی نگهداری نامناسب از دستگاه است، و لازم هست که تمیز و محافظت شود. البته، این بدترین حالت سناریو است.

نشتی رادیاتور از محل اتصال شیر ترموستاتیک به لوله یا رادیاتور، یا نشتی از محل اتصال لوله‌ها، احتمالاً به‌دلیل شل شدن مهره‌ است. بنابراین، صرفاً با سفت کردن آن به‌وسیله‌ی آچار فرانسه می‌توان مشکل را رفع کرد.

با این وجود، اگر متوجه شدید که آب بسیار زیادی از شبکه‌ی‌ لوله‌کشی می‌آید، واضح است که مشکل نشتی هست و توصیه می‌شود با متخصص تماس بگیرید.

چند رادیاتور کار نمی‌کند

گرم نشدن رادیاتور ها: اگر چند یا هیچ رادیاتوری کار نمی‌کند، ابتدا، از روشن بودن دستگاه مطمئن شوید. بله، می‌دانیم که این امری واضح است، اما تعجب می‌کنید اگر بدانید که چه تعدادی از افراد دچار وحشت می‌شوند زیرا فکر می‌کنند که رادیاتورهایشان خراب شده است، در حالی که فقط کافی است که کلید «روشن» را بزنند.

۵. خرابی شیر دایوِرتِر (Diverter valve: شیر دو حالته، یا شیر تغییر جهت جریان)

اگر کنترل‌گرها ضعیف عمل می‌کنند و فشار مناسب هست، فقدان جریان حاکی از ایراد شیر دایورتر است.

خطای شیر دایورتر، شیر موتورداری در بایلر هست که جریان آب گرم به‌سمت سیستم حرارتی یا شیر آب را کنترل می‌کند. یعنی زمانی که شیر آب گرم را باز می‌کنید، این شیر موتوری اولویت جریان آب گرم را به سمت شیر آب می‌دهد.

اگر آب داغ در شیر آب هست ولی در رادیاتور نیست، متوجه می‌شوید که شیر دایورتر گیر کرده است. این موردی نیست که خودتان دست به تعمیرش بزنید. باید با مهندسی مجرب از اعضای رسمی شرکت گاز تماس بگیرید.

۶. مشکل کنترل‌گرهای سیستم حرارت مرکزی

این مشکل، نادر ولی ممکن هست. مشکل کنترل‌گرها به این معنی است که دیگ بخار به‌خوبی کار می‌کند، و فشار در محدوده‌ی مجاز است، ولی رادیاتورها گرم نمی‌شود. این مشکل ممکن است به صفحه کنترل الکترونیکی مربوط شود که زمان‌بندی حرارت مرکزی را انجام می‌دهد و سیگنال‌هایی به دیگ بخار می‌فرستد.

برای اینکه مطمئن شوید مشکل از صفحه کنترل است یا خیر، بررسی کنید که زمان‌بندی به‌درستی تنظیم شده باشد. با زدن کلید «روشن» اطمینان حاصل کنید که رادیاتورها گرم می‌شود.

تغییر در تنظیمات صفحه کنترل به‌جز در این مورد، یا تلاش برای عیب‌یابی را توصیه نمی‌کنیم. با اینکار مشکل و هزینه‌ی آن را بیشتر می‌کنید. در عوض، فقط با متخصصی مجرب تماس بگیرید تا جزئیات مشکل را شناسایی کند.

۷. فشار بسیار پایین دیگ بخار

دیگ‌های بخار ترکیبی در سیستمی مدار بسته کار می‌کند، و بین یک و دو بار تحت فشار است. اگر دیگ بخار به‌درستی تحت فشار نباشد، نمی‌تواند آب داغ کافی برای گرم کردن منزل را فراهم کند.

از طریق سر سیلندر که معمولاً در کمد هواکش قرار دارد یا با دیدن جلوی دیگ بخار، به‌طور بصری می‌توانیم متوجه میزان فشار شویم.

در صورت مشاهده‌ی فشارِ بسیار پایین می‌توانید با چرخاندن شیر شارژ، فشار آب را افزایش دهید، زیرا از این طریق مقدار مورد نیاز آب می‌تواند وارد شود. گرچه، باید دقت کنید زیرا نمی‌خواهید که آب بسیار زیادی وارد سیستم شود!

۸. مشکل بزرگ‌تر سیستم حرارت مرکزی

در نهایت، ایراد گرم نشدن رادیاتور ممکن است مربوط به مشکل جدیِ سیستم حرارت مرکزی باشد تا مشکلی که مستقیماً با رادیاتور مرتبط است.

جهت حصول اطمینان باید بررسی کنید که سیستم حرارت مرکزی به‌درستی کار می‌کند. برعکسِ زمانی که فقط یک یا چند رادیاتور داغ نمی‌شود، اگر هیچ رادیاتوری داغ نشود، متوجه می‌شویم که مشکل بزرگ‌تری در کار است.

بررسی کنید ببینید آیا مورد غیرمعمولی در سیستم حرارت مرکزی وجود دارد. آیا آب داغ هست یا خیر؟ آیا دیگ بخار صدای عجیب‌وغریب دارد؟ در صورت مشاهده‌ی علائمی از این دست، تماس فوری با مهندس مجرب سیستم حرارت مرکزی ضروریست.

سخنان پایانی

بله، فقط همین: برخی از علل رایج خرابی رادیاتور. امیدوارم به علت اصلی مشکل رادیاتور پی برده باشید.

اگر از مشکل مطمئن نیستید یا در رفع مشکل توسط خودتان حس خوبی ندارید، همواره باید برای دریافت خدمات حرفه‌ای تماس بگیرید. اعضای رسمی شرکت گاز به ‌روشی مناسب و مطمئن مشکل را برطرف می‌کنند، و باعث آرامش خاطر شما می‌شوند.

⇓ اگر سوالی دارید در کادر زیر بنویسید ⇓

آخرین بروزرسانی: ۲۵ آذر ۱۴۰۰

خیلی بدبدمتوسطخوبخیلی خوب (3 امتیاز, average: 5,00 از 5)
Loading...

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *