بهترین سرعت چرخش دیگ لباسشویی هنگام خشک کردن؟

آیا سرعت چرخش دیگ ماشین لباسشویی هنگام خشک کردن لباس ها اهمیت دارد؟

ابتدا به مسائل مهمتر می‌پردازیم: سرعت چرخش دیگ ماشین لباسشویی چه اهمیتی دارد؟

بخش چرخش در هر برنامه‌‌ی ماشین لباسشویی در پایان هر دور شستشو انجام می‌شود تا آب اضافی تا حد ممکن خارج شود. تفاوت سرعت چرخش دیگ در برنامه‌های ماشین لباسشویی باعث می‌شود شما لباس‌ها را مرطوب یا نیمه‌مرطوب تحویل بگیرید. سرعت چرخش بر زمان خشک‌شدن بعد از شستشو و در خشک‌کن تأثیر می‌گذارد.

آیا تنها تفاوت سرعت چرخش در تحویل‌گرفتن لباس مرطوب یا نیمه‌مرطوب بعد از اتمام برنامه‌ی ماشین لباسشویی است؟

خوب، در بیشتر موارد، بله.

آیا سرعت چرخش ماشین لباسشویی واقعاً مهم است؟

بله همین‌طور است، اما معمولاً اهمیت سرعت چرخش به نوع پارچه در حال شستشو هم مربوط می‌شود.

بیایید دقیق‌تر بررسی کنیم:

سرعت چرخش بر حسب دور بر دقیقه (RPM) اندازه‌گیری می‌شود. هرچه تعداد دورهای چرخش بیشتر باشد، دیگ ماشین لباسشویی سریع‌تر خواهد چرخید و لباس‌ها در پایان برنامه‌ی موردنظر خشک‌تر خواهند شد.

هر چقدر لباس‌ها در پایان برنامه‌ی ماشین لباسشویی رطوبت کمتری داشته باشند، روی بند و داخل خشک‌کن سریع‌تر خشک خواهند شد.

ماشین لباسشویی با سرعت چرخش ۱۸۰۰ دور در دقیقه در بازار موجود است، یعنی دیگ ماشین در این نوع دستگاه‌ها با سرعتی حدود ۱۸۰۰ بار در دقیقه می‌چرخد! با این حال رایج‌ترین ماشین‌های‌لباسشویی آنهایی هستند که دیگ آنها با سرعت ۱۴۰۰ بار در دقیقه می‌چرخد.

کمترین سرعت چرخش دیگ ماشین لباسشویی ۴۰۰ بار در دقیقه است. اگر میزان لباسی که داخل ماشین قرار داده‌اید معمولی است، منطقی نیست که دور چرخش را تا ۴۰۰ دور در دقیقه پایین آورید. زیرا لباس‌ها را مرطوب‌تر از حد طبیعی تحویل خواهید گرفت. اما، این تنظیمات برای پارچه‌های ظریف، به ویژه ابریشم، انتخاب خوبی خواهد بود.

شستشوی پارچه‌های ابریشمی در سرعت بالا ممکن است به پارچه آسیب برساند، بافت آن را ضعیف کند و در نتیجه پارچه به راحتی پاره خواهد شد.

پارچه های مقاوم‌تر مثل پنبه، پشم، و جین می‌توانند سرعت چرخش بسیار بالاتری را تحمل کنند، مثلاً سرعت چرخش تا ۱۴۰۰ (یا ۱۸۰۰) دور در دقیقه باعث خشک‌شدن این پارچه‌ها خواهد شد.

به خاطر داشته باشید که سرعت‌های بالاتر از این به نوعی شستشوی خشن محسوب می‌شوند و ممکن است در این شرایط لباس‌هایتان چروک شوند. این امر به‌ویژه در مورد لباس‌های نخی یا پیراهن‌ها و بلوزها صادق است. بنابراین، درعین‌حال که سرعت بالا برای پارچه‌های نخی مطلوب است، لزوماً برای لباس‌های رسمی‌تان بهترین گزینه نخواهد بود. مگر اینکه عاشق اتو‌کردن باشید! اگر به اتو کردن علاقه دارید، دلیل نمی‌شود که دور چرخش ماشین را اینقدر بالا ببرید.

انتخاب سرعت چرخش ماشین لباسشویی:

معمولاً نیازی نیست بدانید که بهترین سرعت چرخش برای ماشین لباسشویی شما چقدر است، زیرا تعداد دورهای چرخش در هر برنامه از پیش تنظیم شده‌اند.

بنابراین، اگر قصد دارید مقدار زیادی لباس را در ماشین لباسشویی بیندازید و برنامه Delicate را انتخاب کردید، ماشین لباسشویی به‌طور خودکار میزان دور در دقیقه را روی ۴۰۰ تنظیم می‌کند.

اگر قصد شستشوی پتو و حوله را دارید و تنظیمات صحیحی را انتخاب کرده‌اید، ماشین لباسشویی به‌طور خودکار به محدوده‌ی ۱۰۰۰ تا ۱۸۰۰ دور در دقیقه را انتخاب خواهد کرد.

در صورت تمایل می‌توانید تنظیمات را تغییر دهید. به عنوان مثال، اگر زمان زیادی ندارید و می‌خواهید از شستشوی سریع استفاده کنید، ممکن است تنظیمات چرخش در این نوع شستشو در محدوده‌ی دور متوسط ​​قرار گیرد. اما اگر بیشتر حوله داخل ماشین انداخته‌اید، می‌توانید سرعت چرخش را افزایش دهید.

آیا سرعت چرخش در برنامه‌های ماشین لباسشویی واقعاً اهمیت دارد؟

در مورد محدوده‌ی سرعت چرخش بالا یعنی۱۲۰۰ RPM تا ۱۶۰۰ RPM، خیر.

تولیدکنندگان ماشین لباسشویی اندکی خریداران را فریب می‌دهند. ببینید، اکثر ماشین‌های‌لباسشویی با موتورها و کنترل‌کننده‌ی سرعت مشابه ساخته می‌شوند. تفاوت این است که موتور ماشین لباسشویی‌هایی که RPM کمتری دارند به‌گونه ای طراحی شده‌اند که سرعت را در حداکثر نقطه‌ی انتخاب‌شده کاهش دهند. اگر فرض کنیم که موتور ماشین لباسشویی این قدرت را دارد که سرعت چرخش دیگ را به ۱۶۰۰ دور در دقیقه برساند، ماشین لباسشویی به عنوان مدل ۱۲۰۰ دور در دقیقه فروخته خواهد شد، و موتور قبل از رسیدن به این سرعت، غیرفعال خواهد شد.

اساساً، هزینه‌ی تولید مدل‌های مختلف با حداکثر سرعت‌های متنوع تقریباً یکسان است. ترفند سازندگان این است که سرعت بالا به عنوان ویژگی اضافی دستگاه در نظر گرفته می‌شود و بنابراین تولیدکنندگان پول بیشتری بابت فروش این دسته از ماشین‌های‌لباسشویی دریافت می‌کنند.

در واقع ما فکر می‌کنیم هر چقدر قیمت بالاتر باشد، ارزش چیزی که خریداری می‌کنیم بیشتر است. تصورمان این است که قیمت نشان‌دهنده‌ی ارزش و کیفیت کالا است. انتظار داریم برای مدل‌هایی با RPM بالا نسبت به مدل‌هایی با RPM پائین‌تر هزینه‌ی بیشتری بپردازیم. اگر برندی برای مدل‌های RPM پایین و بالای خود قیمت تقریباً یکسانی پیشنهاد کند، به کیفیت آن برند مشکوک خواهیم شد.

بنابراین اساساً این مصرف‌کنندگان هستند که به تولیدکنندگان دیکته می‌کنند:

  • ما برای مدل ۱۲۰۰ RPM بیشتر از مدل ۱۰۰۰ RPM پول پرداخت خواهیم کرد.
  • ما برای مدل ۱۴۰۰ RPM بیشتر از مدل ۱۲۰۰ RPM پول پرداخت خواهیم کرد.

یک مدل ۱۸۰۰ RPM را در نظر بگیرید.

دو نکته‌ی دیگر در مورد سرعت چرخش،که تایسون۱ معتقد است مصرف‌کنندگان ماشین لباسشویی باید از آن آگاه باشند، به‌شرح زیر است:

  1. شاید ماشین لباسشویی گران‌قیمتی که آن را به‌دلیل سرعت بالای چرخش دیگش تهیه کرده‌اید، اصلاً به حداکثر سرعت نرسد. این موضوع ممکن است به میزان و تعادل لباس داخل ماشین بستگی داشته باشد. بنابراین باید پرکردن ماشین را به‌درستی انجام دهید، تا ماشین به حداکثر سرعت چرخش دور در دقیقه خود یعنی ۱۸۰۰ برسد.
  2. اگر ماشین لباسشویی به بالاترین سرعت برسد، ممکن است تنها قادر باشد این سرعت را برای ۳۰ ثانیه حفظ کند. بنابراین ماشین لباسشویی با سرعت چرخش بالا، سرعت خود را افزایش می‌دهد، به حداکثر سرعت می‌رسد و بلافاصله سرعت چرخش شروع به کاهش می‌کند.

بدین منوال ممکن است چند صد پوندی صرفه‌جویی کنید و مدل تا حدودی کندتر را تهیه کنید.

دوباره در اینجا در اینجای مقاله به بحث تحویل‌گرفتن لباس‌های مرطوب یا نیمه‌مرطوب بازمی‌گردیم.

تایسون در مقاله‌ای جداگانه به مقایسه‌ی سرعت چرخش و تأثیر آن بر سرعت خشک‌شدن لباس‌ها و انرژی مصرفی اشاره می‌کند. این مقایسه در رابطه با یک ماشین لباسشویی ۶ کیلوگرمی و یک خشک‌کن کُندانسور با درجه‌بندی انرژی الف است. بیایید به جدول نگاهی بیندازیم.

انرژی مصرفی خشک‌کن بر اساس کیلو وات ساعت، برای گرفتن رطوبت باقی‌مانده در لباس‌ها با توجه به سرعت چرخش ماشین لباسشویی:

۸۰۰ دور بر دقیقه: ۷۰% رطوبت باقی‌مانده: انرژی مصرفی خشک‌کن ۴ کیلووات ساعت

۱۰۰۰ دور بر دقیقه: ۶۰% رطوبت باقی‌مانده: انرژی مصرفی خشک‌کن ۳.۷ کیلووات ساعت

۱۲۰۰ دور بر دقیقه: ۵۳% رطوبت باقی‌مانده: انرژی مصرفی خشک‌کن ۳.۳ کیلووات ساعت

۱۴۰۰ دور بر دقیقه: ۵۰% رطوبت باقی‌مانده: انرژی مصرفی خشک‌کن ۳.۱ کیلووات ساعت

۱۸۰۰ دور بر دقیقه: ۴۲% رطوبت باقی‌مانده: انرژی مصرفی خشک‌کن ۲.۶ کیلووات ساعت

در سه سرعت بالاتر، از نظر رطوبت باقی‌مانده و انرژی مورداستفاده خشک‌کن، عملکرد بسیار مشابه است. بین عملکرد سرعت چرخش ۱۴۰۰ و ۱۸۰۰ دور در دقیقه تفاوت قابل‌توجهی وجود دارد، اما فاصله دو برابر بیشتر از سایر اندازه گیری‌ها است. هنوز هم می‌توان گفت که تفاوت بین عملکرد این دو آنقدرها زیاد نیست که بتواند هزینه‌های اضافی جهت خرید ماشین لباسشویی با توان ۱۸۰۰ را توجیه کند.

همچنین، تایسون اشاره می‌کند که اگرچه ممکن است فکر کنید ماشین لباسشویی با چرخش ۱۸۰۰ دور در دقیقه بهترین است، ماشین‌های‌لباسشویی لزوماً برای تحمل این میزان از حرکت، قدرتمند ساخته نشده‌اند. به گفته‌ی تایسون، صرف‌نظر از اندازه‌ی موتور و سرعت چرخش، در ماشین لباسشویی‌های مختلف مواردی مانند سیستم تعلیق و یاتاقان‌ها یکسان هستند. بنابراین هرچه چرخش سریع‌تر باشد، فشار بیشتری به این قطعات وارد می‌شود و احتمال آسیب بیشتر خواهد بود.

در پایان:

برای دستیابی به بهترین نتیجه، نیازی نیست ماشین لباسشویی را تهیه کنید که سرعت چرخش دیگ آن حداکثر است. سرعت‌های متوسط ​​۱۲۰۰ و ۱۴۰۰ دور در دقیقه کارایی مناسبی دارند و گزینه‌ی مناسبی برای صرفه‌جویی محسوب می‌شوند و برای خانواده‌های معمولی با نیاز متوسط ​​به ماشین لباسشویی کافی هستند.

تنها زمانی باید واقعاً نگران سرعت چرخش دیگ ماشین باشید که قصد دارید اقلام خاصی مانند ابریشم، لباس‌های ظریف، پتو، و پیراهن و بلوز نخی را بشویید. احتمالاً ماشین لباسشویی مورداستفاده‌ی شما بر اساس تنظیمات، از سرعت مناسب استفاده می‌کند، اما می توانید سرعتی را انتخاب کنید که فکر می‌کنید با نیازهای حال‌حاضر ماشین لباسشویی‌تان هم‌خوانی بیشتری دارد.

خیلی بدبدمتوسطخوبخیلی خوب (1 امتیاز, average: 5,00 از 5)
Loading...

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *