ماشین لباسشویی چگونه کار می کند

ماشین لباسشویی چگونه کار می‌کند؟

چگونگی کار کردن یک ماشین لباسشویی در استفاده‌های روزمره، تشخیص هرگونه مشکلی است که ممکن است در مورد ماشین لباسشویی خود با آن موجه شوید و در این مقاله به شما نشان خواهیم داد که ماشین لباسشویی شما چه کاری را در چه زمانی باید انجام دهد.

این مطلب به شما امکان می‌دهد تا چیزهای بسیاری درباره‌ی ماشین لباسشویی خود و علت درست کار نکردن آن، قطع شدن هنگام کار یا برنامه‌ی آن و … بفهمید. این اولیه‌ترین اطلاعاتی است که همه‌ی تعمیرکاران لباسشویی به طور پیش فرض هنگام تشخیص مشکل در ماشین استفاده می‌کنند، حتی با وجود این که گاهی با علم به کار رفته در ماشین‌های لباسشویی سردرگم می‌شوند.

فارغ از برنامه‌ای که انتخاب می‌کنید یا ماشین لباسشویی‌ای که دارید، این اصول کلی همواره ثابتند. البته، روش‌های بی‌شمار و ماشین‌های گوناگون با چگونگی کارکرد زیادی وجود دارند، اما اصول اولیه یکسان است.

اجزای کنترل شده توسط کاربر

مواردی که در ادامه ذکر می‌شود بسته به کاربر و عادات او می‌تواند متغیر باشد. در واقع اهمیت چندانی ندارد که این کارها به چه ترتیبی انجام شوند، اما مهم است که به صورت صحیح انجام شوند. حتماً در نظر داشته باشید که حتی اگر از یک ماشین لباسشویی چندین سال استفاده کرده‌اید، فناوری مورد استفاده در ماشین‌های لباسشویی برای مصرف کمتر انرژی و همچنین فناوری‌های مورد استفاده در شوینده‌ها بدون تغییر نمانده‌اند، حتی اگر عادات شما ثابت مانده باشد! این گونه در نظر بگیرید که حتی با داشتن یک تلویزیون که تقریباً مشابه با تلویزیون‌های ۲۰ سال پیش کار می‌کند، چگونگی کار آن و آنچه دریافت می‌کند، نسبت به نمونه‌های قدیمی کاملاً متفاوت است. همین موضوع در مورد ماشین‌های لباسشویی و لوازم دیگر نیز صادق است. اصول ممکن است ثابت باقی بمانند اما روش کار تغییر می‌کند.

همه‌ی این موارد کاملاً تحت کنترل شما هستند، ماشین لباسشویی تأثیری بر آن‌ها ندارد، اما آنچه در ماشین لباسشویی قرار می‌دهید و دستوری که می‌دهید تأثیر بزرگی روی نتیجه دارد. تعداد زیادی از به اصطلاح نقص‌ها، توسط کاربر و به دلیل عدم فهم برخی از این اصول ایجاد می‌شوند. معمولاً مشکلاتی که در این زمینه ایجاد می‌شوند توسط ضمانت نامه پوشش داده نمی‌شوند. فقط در نظر داشته باشید این قسمتی است که شما کاملاً کنترل آن را در اختیار دارید و اگر در شروع اشتباهی انجام دهید، ممکن است نتیجه‌ی خوبی نداشته باشد.

پودر یا شوینده‌ای که می‌ریزیم

واضح است اولین چیزی که هر کس انجام می‌دهد، انتخاب شوینده‌ی مناسب برای لباس‌هایی است که قصد شستشوی آن‌ها را دارد. راهنمای ما برای پودر شوینده را خوانده‌اید؟

این یک جزء مهم برای شستن صحیح و بدون آسیب می‌باشد، پس لطفاً مطمئن شوید که از شوینده‌‌ای با مقدار مناسب استفاده می‌کنید، در غیر این صورت ممکن است منجر به مشکلاتی مثل بوی بد ماشین لباسشویی، کف زیاد و مشکل در خشک کردن و … گردد.

قرار دادن لباس‌ها در ماشین

اکثر مردم ماشین لباسشویی را پر از لباس می‌کنند. آیا نحوه‌ی انجام این کار را می‌دانید؟ اگر مطمئن نیستید چگونه این کار را انجام دهید لطفاً راهنمای مربوط به نحوه‌ی صحیح قرار دادن لباس‌ها در ماشین لباسشویی را بخوانید و مطمئن شوید که ماشین را بیش از اندازه پر نکنید؛ این کار باعث آسیب رساندن به ماشین لباسشویی و رفتن لباسها به جاهایی است که نباید وارد شوند. مطمئن شوید که فقط لباس داخل ماشین لباسشویی می‌ریزید و جیب‌ها را بگردید تا چیزهایی مثل سکه، اسباب بازی، میخ، گیره‌ی سر و … وارد ماشین لباسشویی نشود. در غیر این صورت ممکن است وارد پمپ خشک کن و مانع خشک کردن لباس‌ها شوند.

انتخاب برنامه

کاملاً به کاربر بستگی دارد که برنامه‌ی صحیحی بسته به نوع لباس‌ها انتخاب کند. انتخاب غلط ممکن است باعث آسیب رساندن به لباس‌ها و شاید ماشین لباسشویی شود. به برچسب‌های راهنمای روی لباس‌ها دقت کنید؛ زیرا هر یک معنایی دارد و به دلیلی آنجاست!

  • کاربر
  • شوینده
  • رخت‌ها

روشن کردن ماشین لباسشویی

هنگامی که ماشین لباسشویی را روشن می‌کنید، همانند بررسی‌های قبل از پرواز، ماشین نیز یک بررسی ایمنی انجام می‌دهد، به این صورت که بررسی می‌کند درب آن به درستی بسته شده و قفل آن فعال باشد. اگر این امر صورت نگرفته باشد، ماشین‌های لباسشویی جدید خطایی می‌دهند و متوقف می‌شوند. علت این است که اگر قفل درب درگیر نباشد از لحاظ ایمنی خطرناک بوده و ممکن است باعث آسیب رسیدن به دست افراد شود هنگامی که دستشان را داخل می‌برند و یا ممکن است خطر جاری شدن آب وجود داشته باشد؛ اگر درب بسته نباشد، ماشین پیوسته از آب پر شده و به بیرون می‌ریزد و آشپزخانه را فرا می‌گیرد. پس بعد از انتخاب برنامه و استارت درب ماشین لباسشویی قفل میشود و تا پایان برنامه باز نخواهد شد.

هنگامی که درب قفل شود و مشکلی وجود نداشته باشد لباسشویی به مرحله‌ی بعد می‌رود.

قسمت‌های درگیر:

  • کنترلر اصلی
  • قفل درب

مرحله‌ی پر شدن ماشین لباسشویی از آب

در مرحله‌ی بعد، هنگامی که ماشین لباسشویی تشخیص دهد ادامه‌ی کار ایمن است، برق را به دریچه‌های ورودی آب (شیربرقی) متصل کرده و به آب اجازه‌ی ورود به داخل ماشین را می‌دهد.

این کار به وسیله‌ی یک یا دو شلنگ متصل به جاپودری انجام می‌شود که باعث می‌شود پودر یا شوینده همراه با آب ورودی به داخل محفظه راه یابد. محفظه‌ی ماشین لباسشویی شروع به پر شدن از آب می‌کند. در لباسشویی‌های جدید، حین این فرآیند محفظه می‌چرخد تا لباس‌ها خیس شده و آب را جذب کنند تا ماشین لباسشویی به سطح پر شدن برسد. زمان پر شدن بسته به مدل ماشینی که دارید، فشار آب، مقدار لباس‌ها و این که لباس‌ها چقدر جذب کننده‌ی آب باشند و … می‌تواند متفاوت باشد.

کنترل مقدار ورودی آب را قطعه ای به نام هیدرواستات انجام می دهد.

در اینجا اگر مشکلی وجود داشته باشد، ممکن است ماشین به پر شدن ادامه داده و به سطح بیش از اندازه برسد و این یعنی هیدرواستات خراب است؛ سپس معمولاً ماشین از آب خالی شده و متوقف می‌شود. ممکن است ماشین لباسشویی به سادگی مشکلی تشخیص داده و متوقف شود. در هر صورت، هر مشکلی که شناسایی شود منجر به خطا ( ارور ) و یا قطع ماشین لباسشویی می‌شود.

اگر ماشین لباس شویی با آب پر نشود، متوقف خواهد شد و در مدل‌های جدید ارور نشان داده می‌شود. همچنین اگر فشار آب بسیار پایین باشد و با سرعت کافی ماشین را پر نکند نیز همین اتفاق رخ می‌دهد. در اینجا اغلب مشکلاتی در مورد موتور با یک کد خطا یا توقف برنامه ظاهر می‌شود. وقتی سطح آب به مقدار مورد نظر برسد به مرحله‌ی گرم شدن و شستشو می‌رسیم

قسمت‌های درگیر:

  • کنترلر اصلی
  • دریچه‌ی ورودی آب
  • موتور

مرحله‌ی گرم شدن و شستشو

وقتی که ماشین لباسشویی به سطح آب مورد نیاز رسید و هیدرواستات فرمان قطع شدن آب ورودی را صادر کرد و آب قطع شد،حالا المنت گرمایشی درون محفظه فعال شده و آب را به دمای انتخاب شده می‌رساند. در این حین محفظه می‌چرخد تا لباس‌ها را به هم زده و عمل شستشو آغاز می‌شود. در اینجا اگر المنت (گرمکن) مشکلی داشته باشد؛ که تنها دو حالت دارد یعنی یا کار می‌کند یا کار نمی‌کند. که دو حالت وجود دارد در مدل های قدیمی بدون گرمایش تا آخر چرخه‌ی شستشو به کار خود ادامه می‌دهند ولی در مدلهای جدید متوقف شده و یک کد خطا ( ارور ) نشان می‌دهند.

هنگامی که به دمای مورد نظر رسید، ماشین به هم زدن لباس‌ها را در سرعت مشخص شده توسط برنامه‌ای که انتخاب کرده‌اید ادامه می‌دهد. اگر به دمای مورد نظر نرسد یا بیش از حد گرم شود، احتمالاً مشکلی در ترموستات یا ترمیستور وجود دارد. در این مورد هم اکثر ماشین‌های لباسشویی متوقف شده یا خطایی نشان می‌دهد .

قسمت‌های درگیر:

  • کنترلر اصلی
  • المنت گرمکن شستشو
  • ترموستات یا ترمیستور
  • موتور

مرحله‌ی آبکشی

هنگامی که مرحله‌ی شستن به پایان رسید، لباس‌ها باید آبکشی شده و شوینده‌ها از آن‌ها خارج گردند. به محض اتمام مرحله‌ی شستن، پمپ خشک کن وصل می‌شود تا آب و کف را خارج کرده و سپس ماشین از آب تمیز سرد پر می‌شود تا لباس‌ها را آبکشی کند. بسته به پارامترهایی که توسط سازنده قرار داده شده و برنامه‌ای که انتخاب می‌کنید، لباس‌ها در آب سرد برای مدتی مشخص به هم می‌خورند.

در اینجا در نظر داشته باشید که برنامه‌های شستشوی سریع نسبت به برنامه‌های کامل آبکشی بسیار تایم کمتری دارند. این فرآیند بسته به نوع برنامه‌ای که انتخاب می‌کنید و نوع ماشین لباسشویی تکرار می‌شود، اما اکثر برنامه‌های مخصوص پارچه‌های معمولی حداقل ۳ مرتبه آبکشی می‌کنند. برخی ماشین‌های لباسشویی آبکشی بیشتری انجام می‌دهند، با این حال بعضی از ماشین‌ها این گزینه را دارند که آبکشی اضافی انتخاب کنید که برای افراد دارای پوست حساس خوب است.

با در نظر گرفتن همه‌ی این‌ها، اگر ماشین لباسشویی کاملاً پر باشد، لباس‌ها را به هم بزند و آبکشی نماید، این فرآیندی به درستی انجام شده. اما در آبکشی آخر اگر از نرم کننده استفاده می‌کنید، آب با آن قاطی شده و لباس‌هایتان را نرم و خوشبو می‌کند. در اینجا چیز زیادی به مشکل بر نمی‌خورد مگر تخلیه نکردن آب که اگر تخلیه آب به درستی انجام نشود مشکل از پمپ تخلیه آب است.

قسمت‌های درگیر:

  • کنترلر اصلی
  • دریچه‌ی ورودی آب
  • پمپ تخلیه آب
  • موتور

مرحله‌ی چرخش

پس از این که آبکشی به پایان رسید، ماشین لباسشویی شروع به چرخش می‌کند. این فرآیند یعنی ماشین باید تلاش کند تا لباس‌ها را به بهترین حالتی که می‌تواند مرتب کند تا توزیع آن‌ها در محفظه یکسان باشد و از ناتعادلی جلوگیری شود. این موضوع بسیار مهم است، به خصوص در سرعت‌های بالا (بیشتر از ۱۰۰۰ دور بر دقیقه) که هرگونه عدم تعادل می‌تواند منجر به لرزش بیش از حد و آسیب رسیدن شود. البته سرعت چرخش بیشتر توسط برنامه‌ای که شما انتخاب می‌کنید تعیین می‌شود.

در لباسشویی های جدید آنچه معمولاً اتفاق می‌افتد این است که لباس‌ها را تکان می‌دهد تا مرتب شوند و سپس سرعت را تا حد متعادلی بالا می‌برد تا با استفاده از فیدبک‌هایی که ژنراتور سرعت سنج موتور می‌دهد، هرگونه ناپایداری و عدم تعادل را بررسی کند. اگر چیزی خارج از تعادل وجود داشت، در اکثر مواقع برنامه متوقف می‌شود.

هنگامی که ماشین لباسشویی در حال چرخش است، پمپ خشک‌کن روشن می‌شود تا آب خارج شده از لباس‌ها را تخلیه کند. در این قسمت، معمول‌ترین مشکلات عبارتند از: بار نا متوازنی که موجب قطع چرخش می‌شود. گرفتگی پمپ باعث جلوگیری از خشک کردن لباس‌ها می‌شود و یا ذغال‌های درون موتور که معیوب هستند.

قسمت‌های درگیر:

  • کنترلر اصلی
  • پمپ خشک‌کن
  • موتور

تکمیل شستشو

با تکمیل فرآیند شستشو پمپ خاموش شده و قفل‌ درب بعد از گذشت ۳ دقیقه آزاد می‌شود.

قسمت‌های درگیر:

  • کنترلر اصلی
  • قفل درب

تشخیص مشکل در ماشین لباسشویی

همان طور که بدون شک در بالا می‌توانید ببینید، اگر مشکلی در هر قسمت وجود داشته باشد، به احتمال بسیار قوی ماشین لباسشویی متوقف می‌شود و ماشین‌های جدیدتر یک کد خطا نشان می‌دهند. البته از لحاظ چگونگی انجام این کار، در مورد هر ماشین می‌تواند متفاوت باشد، با این حال آنچه در بالا گفته شد، دیدگاهی کلی از چگونگی کار لباسشویی بود.

در موارد بسیاری مردم فکر می‌کنند که کار ماشین لباسشویی‌شان تغییر کرده است، یعنی کاری را نسبت به گذشته متفاوت انجام می‌دهد و شستشوی آن تغییر کرده است؛ اما حقیقت آن است که این امکان ندارد. البته ممکن است اتفاق بیفتد، ولی بسیار نادر است و می‌توان آنرا نادیده گرفت زیرا ماشین برای تکرار یک کار ساخته شده است.

آنچه تغییر می‌کند در واقع چیزیست که مردم در ماشین لباسشویی قرار می‌دهند، هر لباس متفاوت است. پس هنگامی که به مشکل بر می‌خورید و از نتیجه‌ی شستشو راضی نیستید یا به لباس‌ها آسیب می‌رسد یا …، بسیار مهم است که نگاه کنید چگونه ماشین را مورد استفاده قرار داده اید. اغلب موارد درمی‌یابید که افزونه‌‌ای غیرعادی، تغییر شوینده و یا برنامه‌ی نامناسب ریشه‌ی مشکل است و ربطی به کارکرد برقی و مکانیکی ماشین ندارد.

 

 

خدمات ما تمیرات فوری ماشین لباسشویی در محل

اگر به هر دلیلی نیاز به تعمیرات یا سرویس لباسشویی در کرج، فردیس، ملارد، شهریار یا اسلامشهر دارید میتوانید با ما تماس بگیرید تا در اسرع وقت همکاران ما برای تعمیر ماشین لباسشویی مراجعه کنند و مشکل را بر طرف کنند.

 

نمایندگی تعمیر ماشین لباسشویی در کرج

 

آخرین بروزرسانی: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷

خیلی بدبدمتوسطخوبخیلی خوب (6 امتیاز, average: 4,33 از 5)
Loading...

1 دیدگاه

  • اتهرانی

    بسیار عالی بود ممنون

  • دیدگاه خود را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *