تفاویت کولر گازی اینورتر و معمولی - ما در این مطلب توضیح می دهیم که کولر گازی اینورتر چگونه کار می‌کند؟ چه مزایایی و معایبی دارد؟ و راه های تشخیص کولر گازی اینورتر اصلی را شرح می دهیم

کولر گازی اینورتر چگونه کار می‌کند؟ و چه مزایایی دارد؟

یک کولر گازی اینورتر سرعت کمپرسور را کنترل می‌کند تا بتواند دائماً دما را تنظیم کند. کولر گازی اینورتر نسبت به یک کولر گازی معمولی مؤثرتر است و توان کمتری مصرف می‌کند. فن‌آوری کولر گازی اینورتر از کمپرسوری با سرعت متغیر استفاده می‌کند تا بتواند انرژی و توان را نسبت به یک کولر گازی معمولی یا غیر-اینورتر تا ۵۰٪ کاهش دهد. کمپرسور با حداکثر ظرفیتش کار می‌کند تا به دمای مورد نظر برسد، سپس کار را با بخشی از توانش ادامه می‌دهد تا بتواند دما را حفظ کند. در کل یک کولر گازی اینورتر دمای اتاق را خیلی خوب حفظ می‌کند.

کولر گازی اینورتر چه‌طور کار می‌کند؟

کولر گازی اینورتر طی فرآیند سر کردن هوای داخل اتاق را می‌گیرد و سرد می‌کند. سپس هوای سرد را از تبخیر‌کننده‌۱ عبور می‌دهد و آن را به اتاق برمی‌گرداند. این فرآیند درست نقطه مقابل کولرهای هوایی۲ است که قبلاً استفاده می‌کردیم. این کولرها هوای بیرون را می‌گرفت و قبل از فرستادن به اتاق آن را با آب خنک می‌کرد.

اما دستگاه‌های تهویه مطبوع فقط روی هوای داخل کار می‌کنند. در یک کولر گازی معمولی، کمپرسور یا خاموش است یا روشن. با حداکثر ظرفیتش کار می‌کند و طبق طراحی‌اش از حداکثر الکتریسیته لازم استفاده می‌کند. اما کمپرسور یک کولر گازی اینورتر، درست برعکس این عمل می‌کند.

یک دستگاه تهویه مطبوع هیچ‌وقت کمپرسور یا موتور را خاموش نمی‌کند، بلکه خودش را با حجم اتاق تطبیق می‌دهد، سرعت موتور را ثابت نگه می‌دارد، و بدین طریق دائماً اتاق را سرد یا گرم می‌کند. در نتیجه، ‌مصرف برقش هم کاهش می‌یابد.

این دستگاه به خاطر مکانیسم وارونش می‌تواند بدون وارد کردن فشار زیاد به موتورها یا سیستم قدرت با ولتاژ کم شروع به کار کند. و چون با بخشی از ظرفیتش کار می‌کند انرژی زیادی را ذخیره می‌کند. این دستگاه به گونه‌ای طراحی شده که در شرایط معمول تهویه هوا ۳۰ تا ۵۰ درصد در مصرف برق صرفه‌جویی می‌کند.

واحدهای کولر گازی اینورتر با سرعت های متغیری کار می‌کنند و این قابلیت را به آن می‌دهند که تناژش را بر اساس اندازه اتاق تنظیم کند. این کمپرسور ابتدا توان کولر گازی ورودی را به توان DC تبدیل می‌کند تا بتواند فرکانس توان ورودی را تغییر دهد. شما نمی‌توانید این قابلیت را در کولر گازیهای معمولی داشته باشید.

فن‌آوری کولر گازی اینورتر در مقایسه با فن‌آوری کولر گازی غیر اینورتر

الف- انرژی

کمپرسور کولر گازی اینورتر هیچ‌وقت خاموش نمی‌شود، اما در یک کولر گازی غیر‌ اینورتر می‌توانید صدای خاموش و روشن شدن کمپرسور را بشنوید. در نتیجه، کولر گازی معمولی هر بار که کمپرسور روشن می‌شود توان زیادی مصرف می‌کند در حالیکه یک کولر گازی اینورتر خیلی در انرژی مصرفی و هزینه صرفه‌جویی می‌کند. طبق اطلاعات برچسب مصرف انرژی که توسط سازمان بهره‌وری انرژی (BEE)۳ فراهم می‌شود، راندمان یک اینورتر کولر گازی ۳ستاره در مصرف انرژی تقریباً ۷٪ بیشتر از یک کولر گازی غیر اینورتر است، یعنی نسبت به یک کولر گازی غیر اینورتر توان کمتری مصرف می‌کند و هزینه کار کردش حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد ارزان‌تر است. بعلاوه زمان شروع به کار یک کولر گازی اینورتر تا ۳۰٪ کمتر از یک کولر گازی غیر اینورتر است.

ب- سریع‌تر خنک می‌کند

سرعت کمپرسور سیستم تهویه مطبوع یک کولر گازی اینورتر، با بررسی میزان دقیق سرد کردن، در مدت زمانی کوتاه تغییر می‌کند. این سرعت می‌تواند بر اساس فصل، حجم اتاق و تعداد افرادی که در آن هستند، شب و روز و همچنین آب و هوای محل تغییر کند.

درحالیکه یک کولر گازی غیر اینورتر برای حفظ دمای مورد نظر اتاق توان ثابتی را مصرف می‌کند و سرعت تهویه آن ثابت است.

ج- سر و صدا

کولر گازی اینورتر به خاطر کار بی‌وقفه کمپرسورش خیلی بی سر و صدا تر از کولر گازی های غیر اینورتر است. چون یک کولر گازی اینورتر بعد از اینکه دما را تنظیم کردید هیچ صدایی تولید نمی‌کند و مزاحم شما نمی‌شود. اما در کولر گازیهای معمولی به خاطر نوسانات دمای اتاق می‌توانید صدای خاموش و روشن شدن را بشنوید.

د. ولتاژ

در کولر گازی اینورتر نوسانات دمایی وجود ندارد، ‌درحالیکه در کولر گازی غیر اینورتر چندین مرتبه نوسانات دمایی داریم. در کولر گازی اینورتر پیک‌های ولتاژ وجود ندارد، ‌درحالیکه در کولر گازی غیر اینورتر چندین پیک‌ ولتاژ داریم.

سیستم کولر گازی اینورتر با سرعت متغیر کار می‌کند. در مقابل آن کولر گازیهای غیر اینورتر همیشه در بالاترین سطح خود کار می‌کنند.

ه. دما

کولر گازی اینورتر خیلی سریع تر از یک کولر گازی غیر اینورتر به دمای مورد نظر می رسد. در کولر گازی غیر اینورتر وقتی دما کمتر از مقدار تنظیم شده می شود،‌ کمپرسور خاموش می‌شود. اما در کولر گازی اینورتر وقتی دما از مقدار تنظیم شده پایین‌تر برود سرعت موتور طوری تنظیم می‌شود که آن دما را حفظ کند. سیستم کولر گازی اینورتر دمای هوای ورودی را حدس می زند و سرعت موتور را بر اساس آن تنظیم می‌کند. بنابراین اگر حجم هوای ورودی هم تغییر کند سرعت موتور را تنظیم می‌کند.

و. ماندگاری

کولر گازی اینورتر به خاطر تنظیمات دقیق ترموستاتش هیچ‌وقت نوسانات دمایی ندارد و بدون توقف و به آرامی کار می‌کند، به همین خاطر ماندگاری‌اش بیشتر از کولر گازی غیر اینورتر است.

هزینه کولر گازی اینورتر بیشتر از کولر گازی غیر اینورتر است اما مزایای بیشتری از کولر گازی نرمال دارد و با صرفه‌جویی در توان و انرژی در طولانی‌مدت هزینه‌هایتان را کمتر می‌کند.

مزایای فن‌آوری کولر گازی اینورتر

  • مزیت اصلی‌اش این است که از فناوری اینورتر استفاده می‌کند که عملکرد بسیار خوبی دارد و چون مصرف برقش کم است هزینه قبض برق شما کمتر می‌شود. این فن‌آوری قدرتمند و راحت است و در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کند.
  • خوابیدن در اتاقی که کولر گازی اینورتر دارد راحت‌تر است،‌ چون دمای اتاق ثابت می‌ماند. وقتی دما را تنظیم کنید دیگر تغییر نمی‌کند.
  • چون کولر گازی اینورتر با سرعت کمتری کار می‌کند و دائماً خاموش و روشن نمی‌شود، حین کار کردن صدایی تولید نمی‌کند.
  • دستگاه های کولر گازی اینورتر به خاطر راندمان بالایی که دارند هزینه بهره‌برداری کمتری از دیگر کولر گازیها دارند.
  • کولر گازیهای اینورتر یک فرایند فیلترسازی هم دارند که کمک می‌کند از شر گرد و غبار، مواد آلرژی‌زا و بوهایی که در اتاق می‌پیچد راحت شوید.
  • بعد از قطعی برق لازم نیست آن‌ها را دوباره روشن کنید.

معایب فن‌آوری کولر گازی اینورتر

  • کولر گازیهای اینورتر به خاطر نسل جدید فن‌آوری که دارند گرانتر از کولر گازیهای پنجره‌ای، اسپلیت‌ها و کولر گازیهای غیر-اینورتر هستند.
  • هزینه نگهداری کولر گازی اینورتر خیلی بالا است و کمپرسور گاز آن هم گران است.

کولر گازی اینورتر چه‌طور در مصرف برق صرفه‌جویی می‌کند؟

در یک کولر گازی غیر اینورتر می بینید که دمای اتاق کمی کمتر از دمای تنظیم شده بر روی ترموستات شده و بعد دستگاه خاموش می‌شود تا زمانی که اتاق دوباره گرم شود. وقتی گرمای اتاق را حس کند دوباره کمپرسور را روشن می‌کند. این فرایند خاموش و روشن شدن کمپرسور انرژی بیشتری مصرف می‌کند.

اما یک کولر گازی اینورتر با دو برابر توانش کار می‌کند تا اتاق را سریع‌تر خنک کندو بعد به طرز قابل توجهی موتور کمپرسور را کند می‌کند تا در تمام مدت خنکی اتاق را حفظ کند. وقتی دمای اتاق زیاد می شود‌، از توان بیشتری استفاده می‌کند تا در تمام مدت مصرف انرژی را کنترل کند.

بگذارید مثالی بزنیم تا ایده صرفه‌جویی در مصرف برق در یک کولر گازی اینورتر واضح‌تر شود.

یک کولر گازی اینورتر ۵/۱ تنی در ابتدا با ۱۵۰٪ سرعتش کار می‌کند تا اتاق را خنک کند. سپس سرعتش را تا حدود ۱۰٪ ظرفیتش کاهش می‌دهد تا دمای مورد نظر را حفظ کند. در نتیجه با این سرعت و ولتاژ در مصرف انرژی هم صرفه‌جویی می‌کند.

 

بیشتر بدانیم : راه های تشخیص کولر گازی اینورتر اصلی

 

آیا هیچ وقت کولر گازی اینورتر کند می شوند؟

کولر گازیهای اینورتر می‌توانند سریعتر از دیگر کولر گازیها اتاق را سرد یا گرم کنند. البته در شروع کار کولر گازیهای اینورتر برای خنک کردن سریع اتاق توان بیشتری از دیگر کولر گازیها مصرف می‌کنند. به همین خاطر بهترین نوع دستگاه تهویه مطبوع برای خانه شما هستند.

وقتی اتاق به دمای دلخواه برسد دیگر تغییری نمی‌کند و دائماً خنک می‌ماند. حتی بعد از قطعی برق لازم نیست دوباره آن را روشن کنید. پس کولر گازیاینورتر هیچ وقت کند نمی‌شود چون دمای تنظیم شده را در همان سطح حفظ می‌کند.

فن‌آوری کولر گازی اینورتر نرخ جریان خنک کننده را بسته به میزان گرمای اتاق تغییر می‌دهد. وقتی اتاق گرمتر است نرخ جریان بیشتر است و وقتی اتاق خنک‌تر باشد نرخ جریان کمتر می‌شود.

این دستگاه بر اساس فن‌آوری پیشرفته‌اش اتاق را به بهترین شکل خنک می‌کند. اگر دمای محیط بالا باشد یا اینکه جمعیت زیادی در اتاق باشند، می‌تواند ظرفیت خنک کردن اتاق را افزایش دهد. به همین شکل، وقتی دمای محیط پایین باشد یا اینکه جمعیت کمی در اتاق باشند، ظرفیت خنک کردن اتاق را کاهش می‌دهد.

حرف آخر

فن‌آوری اینورتر در دستگاه‌های تهویه مطبوع جدید نیست. در بیشتر کشورها به خاطر مصرف بالا نمی‌توانید کولر گازی مناسبی پیدا کنید. این‌ کولر گازیها نه تنها در مصرف پول و انرژی صرفه‌جویی می‌کنند، بلکه برای محیط زیست هم خوب هستند. این فن‌آوری در سال‌های اخیر وارد بازار ایران شده‌است. ممکن است در سال‌های آینده مثل دیگر کشورها کولر گازیهای غیر اینورتر از دور خارج شوند.

 

مطالب مرتبط:

 

آموزش شارژ گاز کولر گازی

 

تفاوت کمپرسورهای اسکرول روتاری و پیستونی کولر گازی

 

خدمات ما

تعمیرات فوری کولر گازی در محل

اگر به هر دلیلی نیاز به تعمیرات یا سرویس کولر گازی در کرج،مهرشهر، فردیس، ملارد، شهریار یا اسلامشهر دارید میتوانید با ما تماس بگیرید تا در اسرع وقت همکاران ما برای تعمیر کولر گازی در کرج و حومه مراجعه کنند و مشکل را بر طرف کنند.

 

تعمیر کولر گازی در کرج فردیس ملارد شهریار اسلامشهر

خیلی بدبدمتوسطخوبخیلی خوب (10 امتیاز, average: 5,00 از 5)
Loading...

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *