درباره یخچال فریزر

۱۴ ماده غذایی که به یخچال نیاز ندارد _ نکات بهداشتی

استفاده صحیح از لوازم خانگی مزایای زیادی از جمله کم شدن نیاز به تعمیرات، کاهش مصرف آب، برق و گاز دارد. یخچال و فریزر برای نگهداری مواد غذایی طراحی شده‌اند ولی هر ماده‌ی غذایی برای نگهداری نیازمند یخچال نیست. در زیر نکاتی را مورد نحوه نگهداری مواد در یخچال و فریزر توضیح می‌دهیم. خواهید دید که بعض مواد نیازی به یخچال ندارند.

نکاتی درباره تاریخ انقضای غذای یخچال

سوالات متداول

 آیا یخچال باید هر یک یا ۲هفته تمیز شود؟

هر چند وقت یک بار باید باقی مانده غذا را از یخچال خارج کرد؟

آیا می توان غذا را بدون پوشش در یخچال قرار داد؟

درباره یخچال فریزر

چگونه می توان مانع از ایجاد وضعیت غیربهداشتی در داخل یخچال شد؟ به طور کلی کپک و قارچ در دمایی رشد می کند که نه گرم و نه سرد باشد. قرار دادن ماده غذایی برای مدت طولانی بیرون از یخچال قبل از انتقال آن به داخل یخچال باعث رشد باکتری می شود.

یخچال محل مناسبی برای رشد و تکثیر باکتری و کپک است. درجه سرمای یخچال باید ۴ سانتی گراد باشد تا بعضی باکتری ها از بین برود. با این حال انواعی از باکتری وجود دارد که در دمای پایین نیز رشد می کند. محیط مناسب شامل دما، مواد مغذی، هوا و رطوبت باعث می شود که باکتری ها به سرعت در یخچال رشد کند.

     

به محض این که غذا کپک می زند، به راحتی کپک به غذای دیگر منتقل می شود.اگر هوا گرم باشد، احتمالا تخم حشرات یا تخم انگل ها به غذا راه پیدا می کند. همچنین قرار دادن غذای گرم در یخچال باعث می شود تا برای خنک نگه داشتن محیط داخل یخچال موتور بیشتر کار کند. بنابراین برای خنک کردن سریع غذا، آن را در یخ یا آب یخ قرار دهید.

هر یک یا ۲هفته، داخل یخچال را با مایع ضدعفونی کننده تمیز کنید.چه مدت باید ماده غذایی خام یا پخته در یخچال نگهداری شود؟ گوشت خام را نباید بیشتر از یک یا ۲روز در یخچال نگه داشت. گوشت پخته را نیز نمی توان بیش از ۴روز در یخچال نگهداری کرد. گوشت و مرغ را باید در کیسه فریزر قرار داد.

توجه داشته باشید که ماده غذایی در یخچال با سرعت پایین فاسد می شود. حتی ماده غذایی که برای مدت طولانی در فریزر قرار دارد دچار فساد می شود. حتی اگر سمی هم نشود طعمش تغییر خواهد کرد.آیا ماده غذایی در یخچال باید همیشه درپوش داشته باشد؟ ماده غذایی باید همیشه پوشیده باشد. زیرا علاوه بر خشک شدن یا جذب کردن بوی غذاهای دیگر، آلودگی را منتقل می کند یا این که رطوبت می گیرد.

هوا و رطوبت نیز در رشد باکتری موثر است. به جز تعداد انگشت شماری از غذاها که مناسب نگهداری در فریزر نمی باشند اغلب غذاها را می‌توان به‌صورت پخته شده منجمد نموده و در مواقع لزوم آنها را به مصرف رساند. غذاهائی که بهتر است در فریزر قرار داده نشوند عبارتند از:

غذاهائی که در ترکیبات آنها مواد خمیری مانند رشته، ماکارونی و همچنین سیب‌زمینی به‌کار رفته باشد. سفیده تخم مرغ، سس‌ها و سالادهائی‌ که در آنها مایونز به‌کار برده شده است در صورت فریز کردن طعم آنها تغییر خواهد کرد.چون در طول مدت نگهداری تغییراتی در طعم، بو و کیفیت چاشنی‌ها و ادویه‌جات به‌کار برده شده حاصل می‌شود

غذاهایی‌ که جهت قرار دادن در فریزر در نظر گرفته شده‌اند در موقعی‌ که جهت مصرف از فریزر خارج و آماده می‌گردند چاشنی زده شود غذاهای پخته شده با غذاهای مازاد بر احتیاج قبل از قرار دادن در فریزر بایستی سرد گردند بهتر است ظروف غذاها را جهت پائین آوردن حرارت در آب خیلی سرد قرار داده بعد از خنک شدن در مقادیر معینی که برای نیاز هر خانواده لازم می‌باشد در ظروف مخصوص فریزر ریخته و منجمد نمود.

۱۴ ماده غذایی که به یخچال نیاز ندارد

برخی از مواد غذایی، به نگهداری در یخچال نیاز ندارند و می توان راهکارهای دیگری برای نگهداری آن ها در نظر داشت. البته این به آن معنا نیست که قرار دادن این موارد در یخچال، سبب فاسد شدن و عدم امکان مصرف آن در بلند مدت خواهد بود، بلکه به نظر می رسد که ضرورتی برای نگهداری از آن ها در این وسیله سرما زا نیست.

  • میوه های هسته دار

میوه های هسته دار مانند زردآلو، انبه، آلو و هلو، در صورت نگهداری در یخچال کال می مانند و مواد غذایی آنها از بین می رود. بنابراین می توان آنها را در جای خشک و خنک نگهداری کرد. مخصوصا که در تابستان، مراجعه به یخچال و باز کردن درب آن برای مصرف این میوه ها افزایش می یابد، برای بهینه سازی مصرف انرژی، می توان از قرار گیری بلند مدت آنها در یخچال خودداری کرد و در جای خنک مانند تراس و ایوان، از آن ها نگهداری کرد.
البته در طول روز که نور خورشید، گرمای بالای ۳۵ درجه را سبب می شود، می بایست از قرار گیری این میوه های هسته دار در زیر تابش آفتاب خودداری کنید.

  • گوجه فرنگی

توجه داشته باشید که گوجه فرنگی، یکی از مواد غذایی مهم و پر مصرف در سبد غذایی خانوار بوده و استفاده مکرر آن به خصوص برای آقایان برای کاهش ابتلا به بیماری پروستات توصیه شده است. اما قرار گیری طولانی مدت گوجه فرنگی در یخچال، سبب می شود که مزه گوجه فرنگی خراب شده و سرمای یخچال نیز مانع از رسیدن و خوشمزگی آن می شود. بهتر است، گوجه فرنگی را در یک سبد در آشپزخانه نگهداری کنید.

  • نگهداری انواع نان

یکی از اقلام غذایی پر مصرف دیگر در سبد غذایی خانوار، نان است که انواع مختلف آن، معمولا نیازی به نگهداری در یخچال ندارد. باید توجه داشته باشید که نان در یخچال رطوبت خود را از دست می دهد و جویدن آن مشکل می شود، پس بهتر است که در خارج از یخچال نگهداری شود.

  • سیب زمینی

از جمله دیگر مواد غذایی پر مصرف در خانه ها، سیب زمینی بوده که بعضی ها عادت دارند تا آن را در یخچال نگهداری کنند. در حالی که سیب زمینی را باید در جای خنک، خشک و تاریک نگهداری کرد، زیرا در یخچال نشاسته آن خیلی زود به قند تبدیل می شود. سیب زمینی را در کیسه پلاستیکی نگهداری نکنید، بلکه در یک قوطی مقوایی که به خوبی در جریان هوا باشد، بگذارید.

  • ریحان

ریحان را می توان در یخچال نگهداری نکرد. چرا که در یخچال، بوی خود را از دست می دهد و بوی مواد غذایی دیگر را می گیرد. بهترین شکل نگهداری آن در آشپزخانه و داخل یک لیوان آب است. برای نگهداری طولانی مدت ریحان توصیه می شود که آن را فریز کنید و داخل فریزر قرار دهید.

  • کره بادام زمینی

کره بادام زمینی در صورت نگهداری در یخچال و در ظرف در باز رطوبت خود را از دست می دهد و سفت می شود. بنابراین از نگهداری کرم بادام زمینی در یخچال خودداری کنید.

  • قهوه

قهوه از جمله نوشیدنی های پر مخاطب است که بعضی ها برای کپک نزدن و تازه بودن، آن را بر خلاف کافی شاپ ها، داخل درب یخچال می گذارند. اما باید توجه داشته باشید که دانه و پودر را نیز نمی توانید در یخچال نگهداری کنید. دانه های قهوه به جای خنک، تاریک و خشک نیاز دارند اما اگر می خواهید برای مدت طولانی قهوه را نگهداری کنید، در یک کیسه بدون هوا بریزید و در فریزر بگذارید. در این صورت برای یک ماه می توانید آن را ذخیره کنید.

  • عسل

قرار دادن عسل در یخچال، کمک خاصی در افزایش زمان مصرف ندارد. بنابراین از قرار دادن ظرف عسل در یخچال خودداری کنید. عسل در یک ظرف در بسته برای همیشه تازه می ماند، به همین دلیل نگهداری آن در یخچال کار بیهوده ای است. به علاوه نگهداری آن در یخچال باعث شکرک زدن آن می شود که خوردن آن را مشکل می کند.

  • روغن زیتون

از جمله روغن های خوراکی که اصلا نیازی به نگهداری در یخچال ندارد، روغن زیتون است که نگهداری آن در یخچال سبب تند شدن مزه می شود و بهتر است آن را در جای خنک و تاریک نگهداری کنید.

  • آووکادو

میوه ای پر خاصیت و مفید برای کلیه گروه های سنی که الزامی بر نگهداری آن در یخچال و فریزر نیست و آن را نیز باید خارج از یخچال نگهداری کنید. زیرا هوای سرد مانع از رسیدن آن می شود.

  • کدو حلوایی

کدو حلوایی را نیز نباید در یخچال نگهداری نمود. بلکه باید در جای خشک و تاریک و در جریان هوا قرار دهید.مصرف کدو حلوایی، ویتامین های بسیاری را برای کودکان و نوجوانان به ارمغان می آورد.

  • موز

موز یکی از مواد غذایی مفید برای بدن است که باید خارج از یخچال نگهداری شود تا به تدریج با درجه حرارت اتاق برسد. قرار دادن کوتاه مدت موز در یخچال، باعث تغییر رنگ و مزه نمی شود. اما ضرورتی هم در این کار نیست.

  • سیر

بعضی گمان می کنند که قرار دادن سیر در یخچال، سبب کاهش بوی تند آن می شود. اما قرار دادن سیر در یخچال به خرابی و فاسد شدن آن می انجامد. در یخچال ظاهر آنها تغییر نمی کند، اما وقتی می برید، متوجه می شوید که فاسد شده اند. البته این مورد همیشگی نیست.

  • پیاز

این سبزی در صورت نگهداری در یخچال خراب می شود و باید آن را در خارج از یخچال و در معرض جریان هوا نگهداری کنید اما اگر پوست آن را می گیرید، در داخل یک ظرف در یخچال بگذارید تا بوی آن، هوای یخچال را تحت تاثیر قرار ندهد.دی جی تعمیرات

 

آخرین بروزرسانی: ۲۲ مهر ۱۳۹۶

خیلی بدبدمتوسطخوبخیلی خوب (2 امتیاز, average: 4,50 از 5)
Loading...

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *